Avagy: hogyan alakíts ki egy szokást 7 lépésben?

Az életünk során, még akkor is, ha nem éppen a személyiségünk fejlesztésén munkálkodunk, vezetünk be új szokásokat, jókat, rosszakat, hagyunk magunk mögött közben régieket. Ez egy teljesen normális folyamat.

Megtörténhet, hogy valamilyen élethelyzetünk indokolja ezt, esetleg egy nem kívánt betegség kialakulása, vagy új munkahely magyarázza ezt.

Más időbeosztásunk lesz, több, vagy kevesebb időnk marad, más lesz az értékrendünk. Történhet ez spontán is, valamilyen új elhatározásunk kapcsán.

Bármennyire nehéz elhinni, mégis igaz, hogy a napunk közel felét a szokásaink irányítják.

Ahhoz, hogy tudatosan tégy azért, hogy egy új és jó szokást vigyél az életedbe, most egy hét lépéses módszert ajánlok neked.


1. Lépés

Határozd meg, hogy MIÉRT akarod kialakítani ezt magadnak. 

Addig kérdezgesd magadtól, hogy miért, ameddig már nem tudsz válaszolni magadnak, csak azzal, hogy MERT. CSAK. Találd meg azt, amelyik legjobban motivál Téged.

Például: egészségesebben akarsz étkezni.

MERT tovább akarsz élni

MERT el akarod kerülni a betegséget

MERT… sorold tovább nyugodtan.

A legmotiválóbb lesz a MIÉRTED . Ezt legjobb, ha leírod nagy betűkkel egy papírra. Erre még szükségéged lesz. A lényege, hogy most már tudod, ez az elhatározás, a fogadalom szakasza .


2. Lépés

Találd meg a nyomógombot!

Ez lesz majd, ami beindítja a folyamatot. Olyan legyen, ami egyszerű és specifikus, könnyen köthető az új szokásodhoz.

Például, ha futni akarsz, a nyomógomb, ha már este a fürdőszobában vár rád a futóruhád, (vagy az ágyad mellett, vagy már rajtad, pizsama helyett). A napodat úgyis ott kezded. Meglátod, és rá (és fel) ébredsz, azért van ott, hogy felvedd.


3. Lépés

Írd körül az új szokást!

Mit fogsz, tudsz tenni azért, hogy minél egyszerűbben be tudd építeni a mindennapjaidba?

Azt ajánlom, hogy ezt a lépést írásban végezd el, ne fogd magad vissza, sokat nem is gondolkozz, csak ötletelj! Írás közben kreatívabbnál kreatívabb ötletek születhetnek meg benned, hogy meghatározd ezt az új szokást.

Például, ha fogyni szeretnél, leírhatod mit nem fogsz otthon tartani, hogy egyszerűbben el tudd kerülni a kísértést. Hogyan és mit vásárolsz majd tudatosan. Nem számít, ha hosszú lesz az a lista.


 4. Lépés

Most pedig a listádat használva határozd meg az új szokást!

Legyen a meghatározás röviden definiálható, így sokkal hamarabb eljutsz a következő lépésig.

Például, ha a mozgást szeretnéd bevinni a napjaidba, határozd meg konkrétan mi az és mennyit foglalkozol vele naponta.

Például:

Minden reggel ébredés után 30 percet jógázom.


5. Lépés

Készítsd fel magad mentálisan is

Méltán kérdezheted most tőlem, na de ez meg mit takar? Vagy azt, hogy mit akar ???

Sok mindent. Nem elég pusztán csak akarni valamit. Hinned kell magadban, és ki kell tartanod, ami azt jelenti, hogy a motivációdat is fenn kell tartanod. Acélozd meg magad lelkileg, szellemileg, ha kell még testileg is. Ha segít, írd fel megint csak magadnak, hogy ha törik, ha szakad, megtartod a saját magadnak tett fogadalmadat, elhatározásodat. Ne inogj meg. Higgy magadban, menni fog.

Sokszor segít, hogyha leírtad és ki is teszed valahová, ahol naponta többször szembetalálkozol a gondolataiddal most már írott formában is.

Például: ha fogyás a célod, ragaszd a hűtőd ajtajára. 🙂

Még egy hatalmas löketet tud adni, ha megosztod másokkal. Miért? Mert a kimondott szónak ereje van. A kimondott szó kötelez. Nem akarsz felsülni, inkább csinálod. Ha viszont megosztod, maradj is hiteles, ne sumákolj, azzal nemcsak másokat csapsz be, legfőképpen saját magadat!

6. Lépés Csúszik a banánhéj

Elárulom, mindenki meg tud botlani, azért nem kell el is esni. Emberek vagyunk, és egyikünk sem tökéletes.

Készíts tervet a csúszásodra!

Lehet más lett hirtelen a napi beosztásod, a forgatókönyv változott, valami megakadályoz, bal lábbal keltél, vagy jobbal.

Például éppen fogyózol, viszont esküvőre kell menned. Koccintani kell ( nem jelenti, hogy most ereszd el a hajamat, legurítok párat), na meg enni is ( keress neked valót, aki keres, az talál), meg a menyasszonyi torta ( abból sem kell egy felet megenned)…..

Megtörtént. Készíts tervet az ilyen esetekre. Jó, jó, ne játssz rá! Ne ez legyen a szokásod alapja, még ha a címben jól is hangzik. Légy következetes. Egyszer elmaradt, holnap folytatod.

Fontos, hogy ne add fel! Sokan ilyenkor szoktak abbahagyni dolgokat, és megmagyarázzák, mert mindent megpróbáltak. DE mit is?


7. Lépés Cselekedj, jön a jutalom!

Végezd el, amit megterveztél, amit leírtál magadnak, cselekedj, majd gyakorolj folyamatosan!

Pédául: ha jógázni szeretnél, keress olyan feladatokat, amiket szívesen csinálsz, hallgass közben odallő zenét. Élvezd a mozgást és ütemesen a zeneszóra lebegj, lélekben is, hidd el, lehet!

Ha olyat választottál, amit szívesen csinálsz, hamar beépül a mindennapjaidba. Élvezettel teszed majd, és ez lesz majd számodra a pozitív visszajelzés, maga a jutalom.

Bármit is terveztél, még ha nem találtad meg azt itt példaként, csináld, gyakorold. Majd újra. És megint.

És aztán...jön majd a.... micsoda jutalom!

Mert időt szántál rá.Mert sikerült. Mert megcsináltad. Mert ügyes vagy. Mert kitartó vagy. Mert céltudatos vagy. Mert akartad. Mert tetted a dolgodat. Mert motiváltad magadat. MERT. CSAK.

  • Kedves Zsuzsa, Végre megtaláltam ezt a blogbejegyzést, ez is hasznos volt, köszönöm!:)

    • Örülök neki Ildi, hogy megtaláltad. Szívből írom annak, aki olvassa is ezeket.

  • {"email":"Érvénytelen email cím","url":"Érvénytelen weboldal URL","required":"Egy kötelező mező üres"}
    >