Avagy 5+1 ok, amiért halogatunk

A depresszió mellett talán a halogatás az, ami elviszi a pálmát minden más elől napjainkban. Mi több, ha te már krónikusan halogató vagy, meglehet, hogy a háttérben egy depresszió húzódhat.

Éppen ezért gondoltam azt, hogy egy kicsit megnézzük közelebbről is, hogy mi okozhatja a halogatásunkat.

Napjainkban egyre többen foglalkoznak a halogatás problémájával, ne vedd hát félvállról, ha esetleg magadra ismernél bármelyik lehetőségben, amely okozhatja ezt a rossz szokásunkat.

Lássuk akkor azokat az okokat, amelyek halogatáshoz vezethetnek:

1. Az időmenedzsment hiánya

Pszichológia, coaching, önismeret, halogatás, időmenedzsment hiánya

Ha nem tervezed be a napodat, könnyen abba a hibába eshetsz, hogy valami fontos dolog kimarad abból. 

Éppen ezért arra buzdítalak, hogy minden napod beindulása előtt írd össze azokat a feladatokat, amelyekkel mindenképpen végezni szeretnél. Amikor tervezel, igyekezz megsaccolni, hogy egyes dolgok mennyi ideig tartanak majd.

Ne tervezd túl magad, hagyj magadnak egy bizonyos időkeretet, ami arra szolgál majd, hogyha mégsem végeznél valamelyikkel időben, legyen időd arra is, hogy ne kelljen átszervezni az egész napodat. Mondhatnám úgy is, ha 6 óra betervezett dolgod van, ne tervezz mást, mert lehetséges, hogy ezzel 8 órád megy el.

Ezzel elkerülheted a felesleges kapkodást, az idegeskedést, a feszültséget és még a stresszes helyzeteket is.

2. A tanult halogatás

Pszichológia, coaching, önismeret, halogatás, a tanult halogatás

Ezt nem tudom másképpen nevezni, mégis van ilyen. Ha te olyan családban nőttél fel, ahol ez teljesen normális volt, nem csoda, hogy ezt szoktad meg, hiszen a példa előtted – még ha negatívan is – mégiscsak ez volt. Ezt tanultad meg hát, erre mondhatod azt, hogy ilyen vagyok.

Ha visszagondolsz a gyerekkorodra, a példaképeidre, akkor felismerheted, hogy jellemző-e rád ez a fajta halogatás.

3. Alábecsülöd az adott feladatot

Pszichológia, coaching, önismeret, halogatás, alábecslés

Lehet, hogy nálad az indítja be a halogatást, hogy egy adott feladatodról azt gondoltad, mondjuk egy óra alatt készen van. Lehet, hogy hármat vesz majd igénybe ez, emiatt aztán csökkenhet a lelkesedésed, lelomboz, és minden egyebet félretéve majd inkább a halogatást választod.

4. A tökéletességre törekszel

Pszichológia, coaching, önismeret, halogatás, tökéletességre való törekvés

Lehet, hogy úgy gondolod, hogy mindent tökéletesen kell végrehajtanod. Csak akkor vagy elégedett, ha az precízebb a precíznél is, ezért aztán egy-egy feladattal rengeteg időd elmegy, mert mindig akad rajta valami javítani való, még nem elég jó, még egy simítás, még egy mozdulat, miközben elveszel az időben, és a többi dolgod befejezetlenül maradhat.

Ne feledd, hogy tökéletes nincsen, arra csupán törekedhetünk. És meglehet, hogy egy kis tökéletlenség talán mindenkibe bele is fér. 

5. Túl nagy falatnak gondolod a feladatod

Pszichológia, coaching, önismeret, halogatás, túl nagy falat

Az is meglehet, hogy az a feladat, amelyet el kellene végeznek, egy gigászi nagy fal előtted.

Ettől kétségbeesel, megrettensz, talán visszakozni is kezdesz. Ne tedd, inkább nézd meg, hogyan lehetne lépésekre bontani azt, és egyből könnyebbnek is tűnik majd. Haladj lépésről lépésre, ettől nem veszíted el a motivációdat sem, és a határidőt is betarthatod.

Ha ezt megteszed viszont, akkor vágj neki és ne tologasd magad előtt.

5+1. Nem gondolsz a következményekre

Pszichológia, coaching, önismeret, halogatás, következmények

Inkább a jelenre koncentrálva valami kellemesebb dologba fogsz, tologatva valaminek az elvégzését. Pillanatnyilag ez lehet egy kielégülés, hogy megszabadultál tőle egy időre, viszont a feladatainknak van egy rossz szokása: nem szaladnak el, megvárnak minket.

Ha kapkodsz majd később, milyen következményei lesznek ennek rád nézve a jövődben?

Ezeknél több oka is lehet a halogatásunknak, például a fáradtság, a levertség, vagy esetleg depresszió, ezekkel is foglalkozni kell, mert ezeket valami okozza.

A pihenés, a regenerálódás nélkülözhetetlen elemei, kellékei annak, hogy motiváltak maradhassunk. Figyelj oda tehát arra is, hogy mit mond a tested, mit jelez feléd, neked?

Ha pihenten kezdhetnél neki a napodnak, hatékonyabbá tudod tenni azt.

Ha sétálsz, valamit sportolsz, mellette pedig eleget is alszol, megfelelőképpen étkezel, odafigyelve arra is, hogy elegendő energiád legyen, már jó pár lépést tettél a halogatásod elkerülésére.

Nálad mi az oka a halogatásnak? Megtaláltad erre a választ? Igen? Mégsem?

Ha nem, olvasd el még egyszer ezt a bejegyzésem. 

Ha még ez sem segít, légy szíves írd meg, nálad mi az oka a halogatásodnak, talán újat tanulhatok, esetleg személyre szabottan válaszolhatok.

Akkor most én megyek, mert vár a következő feladatom, nem akarom halogatni, inkább nem várakozok itt, amíg majd válaszolsz.

  • Kedves Zsuzsa!

    Amit irtal,ram sajnos mindegyik igaz.Nekem kell komoly onvizsgLatot tartanom.Koszonom:Katalin

    • Kedves Katalin,

      az önvizsgálat hasznos dolog. Ne tologasd azt sem, talán tehetsz valamit a halogatásod ellen.
      Ha pedig magadra ismertél a bejegyzésben, fogadd meg a tanácsokat, talán hasznosak lehetnek.

  • {"email":"Érvénytelen email cím","url":"Érvénytelen weboldal URL","required":"Egy kötelező mező üres"}
    >