Coachként az egyik legnagyobb kihívás, amivel klienseim gyakran szembesülnek, a konfliktuskezelés. 

Képzeld el, ott állsz egy szituációban, ahol szikrázik a levegő, és minden pillanatban kitörhet egy vulkán.

Te vagy az, aki megpróbálja csillapítani a feszültséget, de egyetlen rossz lépés, és... BUMM! 

bomba robban

Tűzijáték, de cseppet sem kellemes, forró, mint a láva, mindenki mérges, és a helyzet még rosszabb lett. 

Miért? Mert vannak olyan hibák a konfliktuskezelésben, amik garantáltan súlyosbítják a helyzetet.

Íme 7 végzetes hiba, amit coachként ismerek, és amiket soha, de tényleg SOHA ne kövess el, ha nyugodt és eredményes konfliktusmegoldásra törekszel:

1. A passzív-agresszív módszer: „Semmi baj…”

Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, az, ha azt mondod, hogy "Semmi baj", amikor valójában belül fortyogsz, mint egy vulkán.

Tudod, az a klasszikus helyzet, amikor az arcodon mosoly van, de belül már tervezed, hogy egy hétre lekapcsolod a Wi-Fi-t és még az is megfordul a fejedben, hogy elköltözöl egy lakatlan szigetre. A passzív-agresszív hozzáállás egy gyors út ahhoz, hogy a másik fél rájöjjön, valójában minden baj, és ettől az egész helyzet csak rosszabb lesz.

Mondd ki, ha valami bánt – és ne fojtsd el. Az őszinteség mindig jobb, mint a rejtett mérgelődés.

2. Az örök „én” fókusz: „Nekem van igazam!”

Ismerős az a pillanat, amikor úgy érzed, hogy neked mindenben igazad van, és ezt be is akarod bizonyítani – még akkor is, ha valójában fogalmad sincs, miről van szó? 

Na, ez a második legnagyobb hiba.

Ha a konfliktuskezelést azzal kezded, hogy te már biztosan tudod a tutit, és csak a saját nézőpontodra koncentrálsz, akkor garantált a veszekedés. Inkább kérdezz, hallgasd meg a másikat, és csak utána próbálj közös nevezőre jutni.

3. Azonnali megoldás hajszolása: „Oldjuk meg MOST azonnal!”

A harmadik végzetes hiba, ha azt gondolod, hogy minden konfliktust egy perc alatt meg kell oldani. „Hadd hozzuk rendbe gyorsan, hogy mehessünk ebédelni!” – gondolhatod. 

Nos, a jó konfliktuskezelés időt igényel. 

Ne siettess semmit, mert az azonnali megoldás gyakran csak egy gyors tapasz a sebre. Adj időt a másik félnek is, hogy átgondolja a dolgokat, és hagyd, hogy a megoldás szerves módon alakuljon ki.

4. Az érzelmi cunami: „Kiabálás = győzelem”

Ki gondolta volna, hogy az ordibálás nem old meg mindent? 

A kiabálás semmit sem old meg

Ha úgy érzed, hogy a hangerő növelése majd meggyőzi a másik felet, hogy te vagy a „győztes”, akkor itt az idő átgondolni a stratégiádat. 

A kiabálással legfeljebb azt éred el, hogy senki se akarjon veled többet beszélni. 

A békés, higgadt hozzáállás mindig hatékonyabb. Vagy ha tényleg úgy érzed, hogy ordítani kell, menj ki a szabadba, kiabálj egy jó nagyot, aztán térj vissza normál hangerővel.

5. A múltbéli sérelmek előrángatása: „Emlékszel arra az esetre 2021-ben?”

A múltbéli sérelmek előhozása a viták legsötétebb fegyvere. Ha egy aktuális konfliktus során felhozod a régi problémákat („Tudtam, hogy megint ez lesz, pont úgy, mint 2 éve a nyaraláson!”), akkor garantáltan eszkalálod a helyzetet. A konfliktuskezelés arról szól, hogy a jelenlegi problémát oldjuk meg – nem pedig arról, hogy minden korábbi sérelmet felszínre hozzunk.

6. A másik fél teljes ignorálása: „Most nincs kedvem ezzel foglalkozni…”

A "homokba dugom a fejem" stratégia talán kényelmesnek tűnik, de hosszú távon biztos, hogy visszaüt.

Ha úgy döntesz, hogy teljesen ignorálod a konfliktust abban a reményben, hogy majd magától elmúlik, rossz hírem van: nem fog.

amikor a vihar közeledik

Valószínűbb, hogy a helyzet csak rosszabb lesz, és amikor végül elkerülhetetlenné válik a szembesítés, már sokkal nehezebb dolgod lesz. Ha jön a vihar, jobb, ha felkészülsz rá, nem pedig elbújsz.

7. A "mindent vagy semmit" hozzáállás: „Vagy elfogadod, amit mondok, vagy vége!”

Ez talán a legveszélyesebb mind közül. 

Ha ultimátumokat adsz, és mindent fekete-fehérként kezelsz, azzal lezárod a párbeszédet. A „vagy elfogadod, amit mondok, vagy ennyi volt” hozzáállás nem ad lehetőséget a kompromisszumra, és ezzel csak fokozod a feszültséget.

A konfliktuskezelés kulcsa az együttműködés és a rugalmasság – nem pedig a végső szó kimondása.

Zárógondolat coachként neked

A konfliktuskezelés igazi művészet, de ne feledd: mindenki hibázik néha.

A lényeg az, hogy tanulj ezekből a hibákból, és légy tudatosabb a jövőben. Ha képes vagy elkerülni ezt a 7 végzetes baklövést, már nagy lépést tettél afelé, hogy konfliktusok helyett megoldásokat találj. Mert a cél nem az, hogy nyerj, hanem hogy közös nevezőre juss – és ezt csak tisztelettel, nyitottsággal és humorral érheted el.

Lépj ki a ringből, és tedd le a fegyvereket – a konfliktuskezelés nem harc, hanem lehetőség a növekedésre.

Nos, el van a kocka vetve? Szeretnél tanulni, mert egyedül nem megy? Várlak szeretellel, foglalj egy ingyenes konzultációs lehetőséget még MA!

Zsuzsa

Ha bármilyen gondolatod van, hozzászólnál a bejegyzéshez, tedd meg nyugodtan, a neveden kívül a hozzászólásoknál más nem fog megjelenni, véd téged, mint ahogyan engem is, az   Adatkezelési tájékoztató  .
Molnár Zsuzsa ev.   Életvezetési tanácsadó, life, párkapcsolati és rendszer coach, mérnök   „Ahol nagyszerű győzelmek születnek!”   Csoportom  |   Időpontfoglalás  |  Interaktív tanfolyamaim     
Kapcsolódó bejegyzések
Húzd ki a tüskét!

Avagy: Hogyan tudj megbocsátaniNem hiszem, hogy van olyan ember a Föld nevű bolygón, aki, vagy akit még nem bántottak meg Tovább

Jó neked a Kéne? avagy: Halogatni jó?

Mi magyarok hatalmas eszköztárával rendelkezünk a szavaknak. Ha megfogalmazunk valamit, azt aztán jó sok formában megtehetjük. És ha már adottak Tovább

Tényleg csak öt szeretetnyelvünk van?

 Avagy az öt szeretetnyelv hatféleképpen.Párkapcsolatunk kezdetén annyira tökéletesnek látunk mindent, rózsaszín ködben éljük napjainkat, és szeretetünket a másik felé minden Tovább

{"email":"Érvénytelen email cím","url":"Érvénytelen weboldal URL","required":"Egy kötelező mező üres"}
>