Volt már olyan érzésed, mintha valakivel beszélnél, de közben valahogy mégis a falnak mondanád a mondandódat? 

Nos, valószínűleg az értő figyelem és aktív hallgatás hiányzott a beszélgetésetekből. Ez a két fogalom nem új, de valamiért sokaknak úgy tűnik, mintha a GPS-ükben nem lenne rajta a térképen. 

Nézzük, miért is olyan fontosak ezek, és hogyan lehetünk jobbak benne – meg persze miért érdemes egy szakembert felkeresni, ha valami nem működik a beszélgetéseinkben!

Amikor nem valósul meg: Az a bizonyos tipikus munkahelyi sztori... hmmm..

Képzeld el, hogy Tamás, egy középvezető a cégednél, odalép a főnökéhez, Péterhez, hogy egy problémáról beszéljen. Tamás izgatottan magyarázza:

"Péter, az a helyzet, hogy az új rendszer lassú, és a kollégák már panaszkodnak, hogy nem tudják időben befejezni a feladataikat. Szerintem változtatni kellene rajta valamit."

Péter, miközben Tamás beszél, le sem veszi a szemét a telefonjáról. Néha bólint, vagy mormog valamit, de valójában már a következő megbeszélésén jár gondolatban. Amint Tamás befejezi a mondanivalóját, Péter gyorsan elhadarja:

– "Aha, jó, nézd meg te, hogy mit lehet tenni, majd beszélünk."

Tamás csalódottan távozik. Egyáltalán nem érzi úgy, hogy Péter valóban meghallgatta volna, és persze a probléma sem oldódik meg.

Nem meglepő módon a következő hét ugyanúgy telik: az emberek panaszkodnak, a rendszer továbbra is lassú, és senki sem tudja, mit tegyen. Péter pedig értetlenkedik, hogy miért nem oldódik meg a probléma, hiszen "megbeszélték"... vagy mégsem?

Ez a klasszikus példája annak, amikor az aktív hallgatás és az értő figyelem nem valósul meg a beszélgetések során. Tamásnak szüksége lett volna arra, hogy valóban meghallgassák, és érdemi visszajelzést kapjon.

Két férfi beszélget

Péter viszont, bár jelen volt fizikailag, mentálisan nem volt ott, a képen éppen egy telefont nyomkod, a másik meg a fülén lóg– és ez hosszú távon komoly problémákhoz vezethet egy munkahelyen. Is. És egyáltalán: minden kapcsolatodban, bárkivel is beszélgetsz.

Amikor megvalósul: Egy coach és egy ügyfele első találkozása... hmmm..

Most képzeld el azt a szituációt, amikor Zsófi, egy marketinges szakember, elmegy egy coaching ülésre, mert úgy érzi, elakadt a karrierjében. 

Már régóta azon töpreng, hogy mit is akar valójában, de eddig nem talált választ. A coach, Gábor, mosolyogva fogadja, és amint elkezdődik a beszélgetés, azonnal érzi, hogy itt valami varázslatos dolog történik.

Gábor leül vele majdnem szemben, figyelmesen rámosolyog, és kérdésekkel segíti őt abban, hogy feltárja a valódi dilemmáit. Zsófi először kicsit feszeng, de aztán valahogy mégis megnyílik, mert érzi, hogy itt most tényleg figyelnek rá.

– "Az az érzésem, hogy csak pörgök, de valójában nem haladok előre – mondja Zsófi – Mintha mindig mások döntéseihez kellene igazodnom, és elveszíteném a saját utamat."

Gábor bólint, és visszakérdez arra, amit Zsófi mondott:

"Azt mondod, hogy úgy érzed, a döntéseid nem teljesen a tieid, hanem inkább mások elvárásaihoz igazodsz, s eközben a sajátodat hanyagolod?"

Zsófi szeme felcsillan. Igen, pontosan ezt érzi, de eddig valahogy nem tudta ilyen tisztán megfogalmazni. 

És ez az a pillanat, amikor az aktív hallgatás valódi ereje megmutatkozik.

coaching, aktív hallgatással

Gábor nem csak bólintgatott és hagyta, hogy Zsófi beszéljen, hanem figyelt, kérdezett, és visszajelzést adott. Ennek hatására Zsófi elkezd mélyebbre ásni a saját gondolataiban, és egyre tisztábban látja a helyzetet.

– "Igen! És ez engem frusztrál. Azt hiszem, attól félek, hogy ha tényleg azt csinálnám, amit én szeretnék, akkor csalódást okoznék másoknak."

Gábor újabb kérdéseket tesz fel, és lassan-de biztosan segít Zsófinak abban, hogy felismerje, mi a legjobb lépés számára. Mindez azért lehetséges, mert Gábor valóban odafigyel – nem a saját válaszaira, hanem Zsófi szavaira, érzéseire és szükségleteire.

Mit is tanulhatsz ebből?

Az aktív hallgatás és az értő figyelem nem csupán technikai készségek, hanem alapvető elemei az emberek közötti kapcsolatoknak. Ha nem figyelünk oda a másikra – mint Péter Tamásra –, akkor elveszítjük az értékes lehetőséget a problémák valódi megértésére és megoldására. 

Ha viszont, mint Gábor, odafigyelünk, visszajelzünk és segítünk a másiknak tisztázni a gondolatait, akkor olyan beszélgetéseket hozhatunk létre, amelyek tényleg előre visznek.

Az aktív hallgatás és az értő figyelem tanulható és fejleszthető. Ehhez viszont nem elég egy-két "aha" meg "értem" közbevetés – valóban jelen kell lennünk, mentálisan és érzelmileg is. Különösen akkor, ha valaki olyan kérdésekkel fordul hozzánk, amelyek a karrierjére, a jövőjére vagy akár az életére vonatkoznak.

Hogyan tovább?

Ha úgy érzed, te is elakadtál valamiben, és szükséged lenne valakire, aki valóban meghallgat, akkor foglalj nálam időpontot egy ingyenes konzultációra!

Coachként abban segítek, hogy tisztábban láss, és valóban a saját döntéseidet hozd meg. És nem, nem fogom közben a telefonomat nyomkodni – ígérem! 😉

Várlak! Zsuzsa

Ha bármilyen gondolatod van, hozzászólnál a bejegyzéshez, tedd meg nyugodtan, a neveden kívül a hozzászólásoknál más nem fog megjelenni, véd téged, mint ahogyan engem is, az   Adatkezelési tájékoztató  .
Molnár Zsuzsa ev.   Életvezetési tanácsadó, life, párkapcsolati és rendszer coach, mérnök   „Ahol nagyszerű győzelmek születnek!”   Csoportom  |   Időpontfoglalás  |  Interaktív tanfolyamaim     
Kapcsolódó bejegyzések
Húzd ki a tüskét!

Avagy: Hogyan tudj megbocsátaniNem hiszem, hogy van olyan ember a Föld nevű bolygón, aki, vagy akit még nem bántottak meg Tovább

Jó neked a Kéne? avagy: Halogatni jó?

Mi magyarok hatalmas eszköztárával rendelkezünk a szavaknak. Ha megfogalmazunk valamit, azt aztán jó sok formában megtehetjük. És ha már adottak Tovább

Tényleg csak öt szeretetnyelvünk van?

 Avagy az öt szeretetnyelv hatféleképpen.Párkapcsolatunk kezdetén annyira tökéletesnek látunk mindent, rózsaszín ködben éljük napjainkat, és szeretetünket a másik felé minden Tovább

{"email":"Érvénytelen email cím","url":"Érvénytelen weboldal URL","required":"Egy kötelező mező üres"}
>